Franchise
Vill du öppna en Busfröbutik?
Följ med oss på en spännande resa genom ett färglatt & modernt second hand-koncept.
Franchise - Vad är det?
Franchising innebär i korthet att någon, som startat ett eget företag, hyr ut rätten att använda sitt företagsnamn till andra företagare. Det är ett långsiktigt samarbete mellan två likaberättigade parter. Detta samarbete styrs av ett avtal som båda skriver under.
Franchising är med andra ord en sorts säljrätt och den kan tillämpas inom praktiskt taget varje område av vårt näringsliv där försäljning av varor, tjänster och/eller service förekommer. Franchising är framför allt ett företagsekonomiskt begrepp.
Franchisegivaren har dokumenterat sitt kunnande i tex handböcker och delar med sig av sina erfarenheter för att stärka marknadsföringen av sina varor eller tjänster och för att växa geografiskt och storleksmässigt.
Franchisetagaren får rätten att mot ersättning arbeta under franchisegivarens namn och kännetecken för att sälja varor eller tjänster och skapa en livskraftig rörelse. Hon driver sitt eget företag och är ägarmässigt helt oberoende från givaren. Det är hennes chans – och risk – likadant som för de företagare som arbetar utan skyddet av ett franchisesamarbete. Den risk hon tar är dock mindre eftersom hon arbetar i ett beprövat och fungerande affärskoncept. Hon utnyttjar givarens alla erfarenheter och får fortlöpande rådgivning och hjälp.
Någon bättre företagsskola eller något bättre sätt att starta ett eget företag än med hjälp av ett seriöst franchiseföretag finns knappast. Den nye företagaren får med köpet av en franchise ett utprovat och färdigt affärskoncept där det finns fungerande marknadsföringsrutiner, testade marknadsförutsättningar, administrativa rutiner, system för ekonomirutiner, utbildning och handledning.
Fördelar med FRANCHISE
I en franchisekedja delar man på arbetsuppgifterna mellan franchisetagare och franchisegivare. Franchisegivaren gör saker centralt som resulterar i stordriftsfördelar. Det kan t.ex. vara gemensam marknadsföring, utveckling av koncept och sortiment, centrala inköp och avtal samt datasystemutveckling.
Genom detta kan franchisetagaren fokusera helt och hållet på sin primära uppgift som är försäljning, butiksdrift och personal. Resultatet blir ofta lönsamma och välmående företag som tenderar att vinna viktiga konkurrensfördelar på marknaden.
Enligt forskningsresultat framtagna av HUI uppvisar franchiseföretag betydligt färre konkurser än vanligt företagande. Detta är en följd av att företag som startas genom franchise bygger på en väl testad och bevisat lönsam affärside.
Busfrö - Ett väl beprövat och framgångsrikt koncept inom en växande marknad
Som franchisetagare hos Busfrö får du
- Tillgång till varumärket Busfrö® och ett väl beprövat och framgångsrikt koncept inom en växande marknad.
- Starthjälp, fortlöpande rådgivning och tillgång till vårt supportkontor.
- Inlåning av utbildad och erfaren personal vid uppbyggnad av butiken.
- Handbok med Busfrös framgångsmodell och know-how.
- Brand Manual för visuell kommunikation, marknadsföring och profilering.
- Tillgång till, och utbildning inom, ett centralt styrt förmedlingssystem. Detta speciellt framtaget och utvecklat för Busfrös verksamhet och arbetssätt.
- Gemensam marknadsföring genom en central webbplats och tillträde till Busfrös kanaler i sociala medier.
- Möjlighet att nyttja våra centrala inköpsavtal som ger reducerade kostnader.
- Snabb möjlighet till god lönsamhet.
- En gemenskap där vi med glädje stöttar varandra och bidrar till gemensam framgång.
Busfrökedjan i siffror 2023
Antal butiker: 13 stycken.
Antal franchisetagare: 11 stycken.
Omsättning: 103 Mkr-vilket i sin tur innebar att 47 Mkr gick tillbaka till de svenska hushållen.
Antal sysselsatta personer: Ca 160 stycken.
Antal medlemshushåll (inlämnare): Över 120 000 hushåll-främst i södra och mellersta Sverige.
Det ekonomiska
Vad kostar det att öppna en Busfröbutik?
Kostnad för köp av en franchiseenhet inom Busfrö:
- Inträdesavgift och rättighet: 200 tkr
- Uppstartskostnader: ca 800 tkr-1 mkr för en Busfröbutik på 600-800 kvm.
Så i korthet kostar en franchiseenhet inom Busfrö vanligtvis mellan 1mkr-1,2mkr, beroende på butikens storlek och förutsättningar.
Hur kan jag finansiera min uppstart?
Det finns flera sätt att finansiera sitt företagande men vanligt förekommande är att man tar ett företagslån via bank och/eller Almi. Banken brukar ofta vilja se att man har ca 15% av den totala summan i eget kapital.
Uppdrag: Företagare
När du ska starta företag är det viktigt att du är realistisk i dina planer och förväntningar. Många gånger krävs hårt arbete, en målmedveten satsning och en långsiktig plan för att se resultat. Om du är beredd att jobba fokuserat med tydliga mål har du goda möjligheter att lyckas.
Innan du går vidare med dina planer på att starta eget så rekommenderar vi dig att fundera på vad det är som driver just dig att ta klivet. Och varför.
Varför starta eget?
- Den stora drömmen kan faktiskt bli verklighet! Låter du drömmen ligga kvar på hyllan är chanserna till detta minimala.
- Det ger dig en möjlighet att skapa något för framtiden. Kanske vill du lämna något efter dig, eller bidra med något nytt på marknaden?
- Du får ett utmanande och omväxlande arbete. Ingen dag den andra lik.
- Du har större chans att tjäna mer pengar jämfört med om du vore anställd.
- Du växer som person, samlar på dig nya erfarenheter som ger dig värdefulla kunskaper.
- Du får många tillfällen att känna dig både glad och stolt över dig själv och din insats.
Vill du följa med oss på en spännande resa? 💚
Busfrö är en växande butikskedja där utvecklingen sker i ett engagerat samarbete mellan våra drivna franchisetagare och oss på huvudkontoret. Det gemensamma arbetet bygger på en stark entreprenörsanda och en vilja att vara med och sätta Busfrö på kartan. Känner du igen dig?
Vi ser gärna att du besitter några av följande egenskaper:
Hög arbetsmoral, positiv inställning, en god ledare, second hand-intresse, driven, engagerad, trivs med högt tempo, problemlösare, gilla utveckling, ser fördelarna med ett franchise-samarbete. lyhörd för konceptet, inte detaljstyrd-förmåga att se helheten, vara med och utveckla kedjan.
Busfrögruppen
På huvudkontoret jobbar vi med övergripande uppgifter för kedjan så som konceptutveckling, central marknadsföring och nyetableringar.
Självklart finns vi också här när våra franchisetagare behöver rådgivning eller vill stöta och blöta nya idéer!
Här hittar du kontaktuppgifter till oss.
Vill du vara med och sätta Busfrö på kartan?
Skicka in din intresseanmälan, vi vill lära känna dig - redan idag!
Intresseanmälan