Vanliga frågor & svar
Här nedan kan du få svar på de vanligaste frågorna
Är Busfrö en ideell organisation?
Svar: Nej, Busfrö är en kommersiell kedja där varje enhet ägs av en egen företagare genom franchise. Busfrögruppen Service Office AB äger varumärket och är franchisegivaren som tillsammans med de egna företagarna driver och utvecklar konceptet och kedjan.
Varför heter ni just Busfrö?
Svar: Sortimentet har under åren utökats till att innehålla kläder till hela familjen, leksaker, babytillbehör, fritidsutrustning, heminredning och småmöbler.
Trots övergången från renodlat barnkoncept till mer av en "varuhuskänsla" så har vi valt att behålla namnet Busfrö. Detta som en hommage till alla de småbarns- och mor-och farföräldrar som från tidig start varit med och bidragit till att Busfrö fick luft under vingarna.
Har ni planer på att utöka sortimentet ytterligare?
Svar: Här på Busfrö bubblar det alltid av nya idéer och just sortimentsutveckling är en fråga vi ofta diskuterar. Ambitionen är att vi ska kunna erbjuda grundkonceptet, Barn, Dam, Herr, Lek & Hem, i alla våra butiker.
Därefter så vill vi, i samråd med våra kunder, fortsätta att utveckla och utöka konceptet för att passa utbud och efterfrågan på de lokala marknaderna.
Varför hänger ni inte ut kläder i storleksordning på Damavdelningen?
Svar: Det är egentligen av estetiska skäl. Då varje enskilt plagg är olikt nästa så blir intrycket lätt väldigt rörigt om man hänger ut plaggen efter storlek. Genom att hänga ut kläderna efter typ av plagg och i en färgskala så skapar vi ett lugn för ögat. Sen är det också så att vi tar emot kläder som kunder köpt på nätet och från olika länder där storleksmärkningarna kan skilja sig åt. Det i kombination med att många klippt bort storleksetiketten innan plaggen kommer till oss gör det svårt att skapa logik i ett häng med storleksindelning.
Varför tar ni inte emot inlämning på helger?
Svar: Under helger har vi en begränsad personalstyrka och har därför ej möjlighet att hantera det extraarbete som inlämningen medför.
Kan jag se mitt saldo och datum för senaste inlämningen på nätet någonstans?
Svar: Förhoppningsvis kan du snart det. Vi håller på att utveckla en app där du som inlämnare ska kunna se dessa saker, bland annat. Ambitionen är att denna ska vara klar under 2025.
Kan jag få veta vilken vara som har sålt?
Svar: Ja och nej. Vi kan tala om för dig att du har sålt, till exempel, ett damplagg. Men vi kan inte återge närmare detaljer om plagget, som tex att "det var en rosa topp med vitt blommönster i storlek 38 från märket Siochså". Då vi hanterar många ton varor varje månad så är detta en tidsbesparings-åtgärd, helt enkelt.
Är det möjligt att få sina pengar utbetalda via banköverföring?
Svar: För att hämta ut dina pengar så behöver du besöka butiken. Detta gör vi för att säkerställa att pengarna inte betalas ut till någon obehörig (du får legitimera dig) och för att vi vill driva trafik till butiken.
Kan jag använda mina pengar som betalmedel i andra Busfröbutiker?
Svar: Nej. Vi vill att de pengar som invånarna i en viss stad genererar ska tillbaka in i den lokala handeln. Därför får du använda de pengarna i den stad där du har kontot. Men det är fritt fram att skapa inlämnarkonton i fler Busfröbutiker och på så vis gynna fler lokala marknader!